Pyreneje 2002 - od Atlantiku ke Středozemnímu moři

10.8.-26.8.2002

10.8. odpoledne jsme Avií odjeli z Prahy, já jsem byl naložen doma v Hekrově ulici.


12.8. odpoledne jsme dojeli k moři, vesnička Ondres.

Silný vítr a velké vlny znesnadňovaly vstup do moře dál od břehu.


13.8. Ondres Plage - Biarritz - St.Pée - Puerto de Otxondo 602m - Irurita - silnička NA174 - silnice N138 - parkoviště u řeky Rio Arga před Eugi. GPX (na konci textu je balíček všech tras), mapa.

Spali jsme v dunách.

Projeli jsme velké pobřežní město Bayonne a zamířili k Pyrenejím. Nebyla to rovinka, ale pořád nahoru, dolů, jak jsme křížili údolíčka, mířící k moři.

Už jsme ve Španělsku. Pyreneje jsou zelené.

Koně, ovce i krávy se v Pyrenejích pohybují i po silnicích.

Spali jsme v lese u Avie, takže v případě deště bylo možné se schovat.


14.8. Eugi - Zubiri - Pamplona - NA150 - Aoiz - Aribe - Orbaizeta (silnice NA203) - kolem přehrady Irabiako - Paso Tapia 1340m - Ochagavia, kemp. GPX, mapa.

Projeli jsme Pamplonu křížem krážem.

Podle mapy jsme měli od Aoiz projet romantickým údolíčkem. Překvapila nás nová přehrada, naštěstí zatím prázdná a tak jsme kola převedli vrchem a jedeme po dně budoucího jezera.

Tak tady už plavou ryby, my měli teplotu 34oC ve stínu.

Kůň je chytrý, je ve stínu, blbé krávy na slunci.
Spali jsme v kempu v Ochagavii.


15.8. Ochagavia - Port de Larrau 1573 m - Col de Erroymendi 1362 m - Larrau - silnice D113 - St.Engrace - Col de la Pierre St.Martin 1760 m - silnice NA202 Zuriza, tábořiště. GPX, mapa.



Sjezd ze sedla Larrau, do Francie.

Ve sjezdu ze sedla St.Martin (zpátky ve Španělsku) kříží silnice sama sebe.

Ze sedla St.Martin jedeme do údolí směrem k Isabě.

Tábořiště Zuriza.


16.8. Zuriza - kaňonem řeky Rio Veral - Anso - Hecho - silnička HU212 - Jasa - Aisa - Arratores - Castiello de Jaca - Villanovilla - Acumuer - Jaca - Sabiňánigo - Biescas - tunel Cotefablo 1423 m - Torla, kemp Ordesa. GPX, mapa.

Kaňon Rio Veral.

Vesnice Ánso.



Cesta se houpe nahoru a dolů o zhruba 300-500 metrů, jak křížíme údolí a hřebeny, kolmé na hlavní hřeben Pyrenejí; zde už čtvrté sedlo. Tento den nastoupáno 2400 m na 140 km.

Průzkum cesty Villanovilla - Acumuer jsme vzdali, cesta je jen na mapě; ze vsi Villanovila jsme se vrátili na hlavní silnici.

Tunel Cofetablo. Ve stoupání k tunelu nás zastihla silná bouřka.
Spali jsme 2 noci v kempu v Torle.


17.8. okruh Torla - Boltaňa - Ainsa - Escalona - kaňon Aňisclo - Fanlo - Torla. GPX, mapa.

Hlavní silnice N260 údolím Rio Ara, Broto - Boltaňa.

Starý tunel byl průjezdný.

Ainsa. Projížděl jsem i městečka, která měla obchvat.

Funkční akvadukt mezi Ainsa a Escalona.

Rozpálené Španělsko.

Kaňon Aňisclo, přes 10 km dlouhá roklina se skalními tunýlky a průzračnou říčkou.


18.8. Torla - tunel Cotefablo 1423 m - Biescas - El Portalet 1794 m - Laruns - Col d´Aubisque 1709 m - Col du Soulor 1450 m - Argeles Gazost - kemp u Saligos. GPX, mapa.
Stejnou cestou, jako jsme předvčírem do Torly přijeli, jsme se přes vrcholový tunel Cotefablo vrátili do Biescas. Dole v Biescas jsme odbočili doprava, na sever, proti větru nahoru do Francie.

Sedlo Portalet, 1794 m, Francie.

Col d´Aubisque 1709 m.

A teď zase sjezd do údolí o 1300 m níž.

Záběr z řídítkové kamery ve sjezdu.

Trdelník, originální pyrenejská (maďarská, česká - podle toho, kde právě jste) specialita.

Argeles Gazost.
Celkem tento den bylo ujeto 142 km a nastoupáno 3100 m.


19.8. Lurdy, cesta tam GPX, mapa a zase zpět do kempu u Saligos pod Tourmaletem GPX.

Do Lurd vede z Pierrefitte Nestalas přes Argeles Gazost cyklostezka po zrušené železnici.

Basilika, do areálu jsme museli bez kol, zůstala zamčená u plotu.

Tady v jeskyňce z boku pod basilikou se čepuje zázračná voda.


20.8. Col du Tourmalet 2115 m - Col d´Aspin 1489 m - Col de Peyresourde 1563 m - Luchon, kemp. GPX, mapa.

Tabule u cesty občas informují o průběhu stoupání.

Hrozil déšť, ale dostal jsem se do nadoblačných výšin včas.
Boží pohled z Tourmaletu zpátky dolů.

Tourmalet 2115 m.

Z Tourmaletu úplně dolů a na Aspin znova nahoru.

Na Aspin se oklikou vydrápala i hrdinná Avie a poskytla nám proviant. Aleně N. to kráva záviděla.

Arreau. Sjeli jsme zas úplně dolů, na dno údolí, k řece.

A zas nahoru na další sedlo.

Na sedle Peyresourde jsme navšívili crepérii, kde měli na hraní spoustu hlavolamů. A palačinky samozřejmě.

Předjíždím Avii zhruba dvojnásobnou rychlostí.

Kemp v Luchonu.
Celkem tento den bylo ujeto 104 km a nastoupáno 2900 m.


21.8. Luchon - Col du Portilhon 1320 m - Vielha - Port de la Bonaigua 2072 m - Esterri - Llavorsí. GPX, mapa.

Ve sjezdu z Col du Portilhon koukáme do údolí na městečko Bossost.

Vielha. Vlhký kámen osvěžil.

Port de la Bonaigua 2072 m

Llavorsí.
Ujeto 101 km, nastoupáno 2000 m. Spali jsme kousek za městečkem Llavorsí u řeky.


22.8. Llavorsí - Alins - Tor - Andorra, Port de Cabus 2300 m - La Massana - Andorra la Vella, kemp Valira. GPX, mapa.

Tor, osada na konci civilizace, odsud stoupá "pašerácká" stezka přes sedlo Cabus 2300 m do Andorry.

Pohled zpátky na "pašeráckou" stezku od Andorry dolů k Toru.

Port de Cabus 2300 m, hranice státu Andorra.

Michal přijíždí do městečka Massana ve státě Andorra.

Hlavní město Andorra la Vella ve státě Andorra.
Michal odbočuje z mostu vpravo ke kempu na pokyn policistky.

Večerní pěší procházka po zmoklém nevlídném městě. Přeplněné auty, domy a lidmi.


23.8. Andorra la Vella - Encamp - Port d´Envalira 2407 m - Col de Puymorens 1915 m - Lliviva - Mont Louis, kemp. GPX, mapa.

Stoupání z Andorra la Vella přes pár dalších městeček až na sedlo Envalira u hranice Andorry.
Předjíždím cestovatelskou rodinku.

Pohled zpátky dolů do vnitrozemí Andorry.

Port d´Envalira 2407 m a odsud dolů, do Francie.

Nákupní centrum na hranici Andorra/Francie.
Vlevo dole stavba silnice k portálu budovaného tunelu d´Envalira.

Po sjezdu z Puymorens potkávám žlutý turistický elektrický vláček s odkrytými vagonky Train Jaune (podrobnosti, fotky).

Napájecí kolej 850V= není v krajině nijak krytá.

Jen varovná tabulka.
Ujeto 93 km, nastoupáno 2050 m. Spali jsme v kempu u Mont Luis.


24.8. Mont Louis - Prades - Thuir - Bages - Elne - St.Cyprien Plage. GPX, mapa.

Vláček Train Jaune mě doprovází celým údolím až do Villefranche de Conflent.
(podrobnosti, fotky).

Villefranche de Conflent je městečko, uzavřené do hradeb.

Další část cesty k moři po opuštění hor je už celkem z větší části nudná.

Poslední desítky metrů k moři, St.Cyprien Plage.


Ujeto 103 km, nastoupáno 150 m.
Večer odjíždíme Avií domů.


26.8. jsme dorazili do Prahy.

Celkem přes celé Pyreneje jsem na kole ujel 1264 km, převýšení 21145 m, GPX všechny trasy, mapa všechny trasy.


Mapy použity www.mapy.cz

můj život FILABEL 13.3.2024